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Ougon no Tori – Aurora Del Rio 作品展 –

滞在アーティストであるAurora Del Rioさんの成果展が始まりました。西会津に住む人々に、西会津の自然や環境に対するインタビューを行い、それを元に制作を行なったオーロラさん。3.11の震災および原発事故以前と以後の、西会津に住む人々や西会津に移住した人々の、西会津の環境や空間に対する認識をグラフィックアートや映像などに落とし込んでいます。

 

<展示コンセプト>
グリム童話の「金の鳥」は、私がこれまでの制作活動の中で取り組んできたテーマ一つです。私は、童話をコンパス代わりにして、肉体の物理的・隠喩的な変化・変容を読み解いてきました。(展示されている)マップには、血液循環系の画像を重ねることで、人間の肉体と地域の空間的な特徴の間にある類似性について表現しています。

今回の作品は、人々の間で西会津の空間がどのように認識されているか、その認識が2011年の地震と原発事故の後に変わったかどうかについてのリサーチ作品です。私は、(個人の)リアルな経験と(人から見聞きした)客観的な事実との理解の差について興味がありました。また、私の作品と地元の人々との間に相互的な影響を与えたかったため、地元の人々に対して、西会津の環境や空間についての各々の経験や感じ方についてのインタビューを行いました。なお、2011年以前から西会津に住んでいた人と、2011年以降に西会津に住んでいた人とで、少し異なった質問を投げかけています。

それらのインタビューから、人と空間の経験をたくさんの画像に編み込んでいきました。ヨーロッパからやってきた私には、人々の空間に対する認識が、震災後変わっていると思っていたのですが、インタビューしてみると、実際にはそうではなかったのです。そして、この辺りの人々の共通の感覚として、環境とつながっていることへの安心感があり、逆に人々の間の社会的な関係性は、もっとも面倒な分野だと思っていることがわかりました。

自然は、特に冬は、予測不可能です。自然の予測不可能な状況を目の当たりにすると、私たちが永久ではないことを経験し、私たちが自然の一部であることを認識するとともに、私たち自身が危険な状況をつくることに貢献してしまっていることに気づきます。

私は、(インタビューした地元の)人々との会話から抽出したイメージを象徴的な(西会津町の)地図上に配置することで、物理的な肉体と空間領域が一つのシンプルなモノに溶け合って行く様を表現しました。マップ上に記されたマークは、水彩のポートレートやインタビューテキスト、ビデオの位置を記しています。それらは、私がインタビューした人々にとっての特別な場所を示しています。ビデオは、人々が私に教えてくれた場所の映像です。ペインティングには、2011年より前から西会津に住んでいる人と、2011年以降に西会津に住んでいる人の違いを見せるために、色をくわえています。うすくぼやけた作品の特徴は、人間や命のはかなさを表現しています。肉体は、物理的かつ隠喩的に、地域と一体になるのです。

The title “The Golden Bird (in Japanese)” refers to the fairytale of the brothers Grimm I have been working on for the past few years. I use the fairytale as a compass to read the process of transformation and shapeshifting of the physical and metaphorical body. On the map, the images of the cardiovascular system highlight the similarities between the human body and the spacial representation of the territory.

I wanted my work to grow as a form of inquiry, investigating how the space of Nishiaizu is perceived and wether this perception had changed after the earthquake and accident in 2011. I am interested in understanding how far the experience of reality can be a socially constructed matter rather than an objective fact. I wanted my work to arise from the interactions with local people, therefore I interviewed locals, asking questions about personal experiences and perceptions related to space and the environment of the area. I asked slightly different questions to those who lived in Nishiaizu before 2011, or after that period.

From these conversations many images interweaved the human and the spacial experience. Coming from Europe I expected people to perceive the space differently after the accident, but surprisingly most of them did not. There is instead a common feeling of safeness connected to the environment around this area, whereas human relationships are commonly perceived as the most problematic field. Nature, though, is unpredictable, especially in the winter season. By witnessing this unpredictability of nature we experience our impermanence, yet we are part of nature and we contribute to make it more dangerous.

I am translating the images that arose from the conversations into a symbolic map of the space, where the body and the territory melt into one single thing. Each footnote placed on the map of the area refers to both one watercolour portrait, and either one text or video. They connect each person I interviewed with a specific place they told me about in the area. The texts are reported experiences or images, thoughts or answers to my questions. The videos show the places people mentioned. In the paintings, I added or subtracted one colour to my palette in order to make a visible distinction between people who were living in Nishiaizu since before or after 2011. The fainting quality of the means is related to the impermanence and unpredictability of mankind and life. The body becomes territory in a physical and metaphorical way.

Aurora Del Rio PROFILE/プロフィール>
オーロラ・デル・リオ、イタリア生まれ。イタリア/スペイン人のヴィジュアルアーティスト。ペインティングやパフォーマンス、執筆を組み合わせた制作活動を行なっている。ボローニャ芸術アカデミー卒業、Transart Institute(ベルリン/ニューヨーク)修了。彼女のアート研究のトピックは、「ジェンダーアイデンティティ」、「抑圧」と「失敗」。

Aurora Del Rio is an Italian/Spanish visual artist born in Italy. She incorporates painting, performance and writing into her practice. She holds a BA in Painting from the Academy of Fine Arts in Bologna, and an MFA degree from Transart Institute Berlin/New York. Her artistic research investigates the topics of gender identity, oppression and failure.

HP www.auroradelrio.com